Twee maanden geleden ben ik mijn eigen bedrijf gestart. Ik maak taarten op verzoek, en verzorg een High Tea voor particulieren en bedrijven. Na dit enkele jaren hobbymatig gedaan te hebben, kreeg ik steeds meer aanvragen, waardoor het niet meer te combineren was met mijn toenmalige baan. Omdat ik er zoveel plezier uithaalde, besloot ik de gok te nemen, en voor mezelf te beginnen. Om meer bekendheid te krijgen en zoveel mogelijk potentiële klanten te bereiken, besloot ik een reclamebureau in de hand te nemen. Want hoewel ik heel creatief ben in mijn werk, ben ik commercieel niet erg vaardig. Dus leek het me handig om dit uit te besteden. Zo had ik er zelf zo min mogelijk omkijken naar, wat me heel wat hoofdbrekens scheelde.
Wat doet een reclamebureau?
Allereerst ben ik begonnen met een zoektocht op internet, naar een wat zich ook voor kleine bedrijven inzet. Ik had al vrij snel een bureau gevonden, waar ik graag mee in zee wilde gaan. Vervolgens hadden we verschillende malen uitgebreid overleg, om te bepalen op welke doelgroep ik me wilde richten en op welke manier deze kon worden aangesproken. Het moest allemaal passen bij de uitstraling van mijn bedrijf. Ik kwam erachter dat een reclamebureau veel, verschillende taken uitvoert. Hierbij kun je denken aan: het ontwerpen van websites, fotografie, copywriting en grafische ontwerpen. Daarom hebben reclamebureaus een grote verscheidenheid aan disciplines, die allen werkzaam zijn op het gebied van reclame, onder een dak. Ze kunnen daarnaast behulpzaam zijn bij het creëren van een eigen huisstijl, en het bedenken van marketingstrategieën. De meeste reclamebureaus doen zelfs ook aan marktonderzoek, wat heel handig kan zijn voor elk bedrijf.
Het internet
Van oorsprong verzorgde reclamebureaus de publicatie van advertenties in de geschreven media. Later kwamen daar nog de radio- en tv-commercials bij. Een echte ommekeer kwam toen het internet op de markt verscheen. Aan de ene zijde veroorzaakte dit een oneindigheid aan mogelijkheden, en anderzijds werd het steeds moeilijker, om de aandacht te trekken van de doelgroep. Een goed reclamebureau gaat zorgvuldig te werk, om jouw bedrijf er tussen al die andere, uit te laten springen. De doelgroep moet ervan overtuigd worden dat jouw bedrijf speciaal is, waaraan men niet voorbij kan gaan.
Wat bracht het reclamebureau mij?
In overleg met mij, werd voor mijn bedrijf een heel mooie huisstijl ontwikkeld, die terug komt in alles, waarmee ik mee naar buiten treed. Zoals in bijvoorbeeld de flyers, die werden gemaakt en verspreid in heel de omgeving. Maar ook in de visitekaartjes, briefpapier en facturen. De stijl is uniek, omdat hij speciaal voor mij ontworpen is. Verder werd een mooie website voor het bedrijf gebouwd. Deze wordt ook up-to-date gehouden, het enige wat ik ervoor hoef te doen is nieuwe informatie aan te dragen, en bijvoorbeeld aanbiedingen door te geven. Ook kwamen er fraaie advertenties in de huis-aan-huisbladen te staan, waar ik veel positieve reacties op heb gekregen. Kortom: mijn bedrijf loopt prima, mede dankzij het reclamebureau.