Reclame

Reclame is een goede manier voor een bedrijf om een specifieke doelgroep te bereiken. Door onderzoek binnen een bedrijf wordt eerst bepaald welke doelgroep men wil aanspreken. Zijn dit mannen, vrouwen of kinderen? Binnen welke leeftijdsgroep valt de doelgroep? Wat zijn de interesses van mensen binnen deze doelgroep?

Aan de hand van deze onderzoeken wordt een marketingstrategie bepaald. Een van de onderdelen van deze strategie is het maken van reclame in de vorm van advertenties. Denk hierbij bijvoorbeeld aan reclameposters, catalogussen en flyers. De vorm van reclame is mede afhankelijk van het beschikbare budget. Hier moet dus goed over worden nagedacht. Is er een dermate hoog budget, dat de advertentie een lange tijd kan lopen? Of moet meer gedacht worden aan een bepaalde looptijd van maanden, of zelfs slechts enkele weken.

Sommige bedrijven zijn inmiddels zo groot, dat zij een flink budget hebben voor hun reclame afdeling, en zijn in staat op grote schaal en op drukbezochte plekken reclame te maken. Denk hierbij aan de grote reclameborden langs drukke snelwegen, of het meest bekende voorbeeld: Times Square.

 

Denk hierbij aan de grote reclameborden langs drukke snelwegen, of het meest bekende voorbeeld: Times Square. De typische benaming voor dit soort reclame wordt ook wel
narrowcasting benoemd.