PR staat voor Public Relations. Dit betekent eigenlijk gewoon relaties onderhouden met klanten en contact zoeken met potentiële klanten. Alles hieromheen natuurlijk ook. Maar als drukke ondernemer wil je je hier liever niet mee bezig houden en je vooral richten op de klanten die je wel al hebt! Vandaar dat veel ondernemers een PR bureau inschakelen. Maar wat doet zo’n bureau eigenlijk?
De naam zegt het eigenlijk al! Een PR bureau zorgt voor de relaties met de klanten en als er nog geen klanten zijn dan zorgt het bureau dat er klanten komen. Omdat een ondernemer zich hier niet mee bezig wilt houden regelt hij of zij dan vaak een bureau die zorgt voor alle relaties met klanten. Dit om te voorkomen dat de ondernemer één van de klanten compleet verwaarloost en met de ander juist heel goed contact heeft. Een PR bureau is gemaakt om deze dingen van jou over te nemen!
Zij verdiepen zich in jouw bedrijf en gaan er elke dag op uit om nieuwe relaties op te bouwen en hebben contact met de huidige klanten. Dag in, dag uit gaan ze naar redacties, feestjes, bijeenkomsten.. Noem maar op! Namens jouw bedrijf gaan ze daarheen en proberen mensen te overtuigen van de goede kanten van het bedrijf. Op deze manier ontstaan nieuwe zakelijke relaties. Ook zoeken ze naar invloedrijke mensen zoals journalisten. Wanneer deze enthousiast zijn en over het desbetreffende bedrijf schrijven gaat het hard. Het worden niet voor niks invloedrijke mensen genoemd.
Op de korte termijn is een PR bureau handig voor georganiseerde relaties en goed klantcontact maar waar zijn ze op de lange termijn goed voor?
- naamsbekendheid
- waardevolle relaties
- potentiële klanten
- marketing