Iedereen heeft het wel eens meegemaakt. Je zit tv te kijken en het is reclame. De meest bizarre reclames komen voorbij en je denkt bij jezelf, hoe komen ze hier is vredesnaam op?! Nou, door de concept bedenkers!
Volgens een groep deskundigen is het doel van reclame naamsbekendheid. Dit is vrij logisch. Als je een reclamespotje maakt gebruik je de merknaam veel en zo gaan mensen onthouden wat jouw bedrijf doet en wat het product kan. Volgens een andere groep deskundigen proberen ze gedragsveranderingen teweeg te brengen bij de consumenten. Bij sommige reclames kan ik me er in vinden dat ze door die reclame wat gaan aanschaffen maar sommige reclames zijn ook ronduit vervelend en zelfs een beetje irritant! Wie verzinnen deze reclames eigenlijk? En hoe komen ze op het idee?
Iemand die het concept bedenkt van een reclame heet een concept bedenker. Zoals de naam al zegt, deze persoon bedenkt een concept. En in dit geval gaat dat over een reclame. Het wordt ook wel conceptontwikkeling genoemd en het is gewoon het bedenken van (in dit geval) een leuke reclamespot. Het moet pakkend zijn, interessant en bovenal, niet irritant of vervelend. Dan haken mensen al snel af en is het hele idee van klanten binnenhalen niet helemaal gelukt. Ik vind het ook altijd zo zonde als je mensen hoort praten over een bepaalde reclame, en dan niet positief, terwijl het een heel goed product is. Door het reclamespotje wordt het product dus te min gedaan.
Concept bedenkers beginnen met brainstormen over wat leuk zou zijn voor in de reclame. Hiervoor moet je natuurlijk al weten hoelang het spotje is, wat er precies in moet en over welk(e) product(en) het gaat. Belangrijk om te weten is dat de concept bedenker het spotje niet maakt. Dit doet iemand die verstand heeft van grafisch design op de computer. Hij of zij bedenkt echt puur en alleen het concept van de reclame (of iets anders natuurlijk).
Je hebt niet alleen maar concept bedenkers in de reclame. Je hebt ze ook voor restaurants, recepten, recreatie, retail, food branche.. En nog heel veel meer!